De klassiska svenska skärgårdskryssarna, även kända som kvadratmeteryachter (Square Meter Yachts), är välkända för sina snabba, släta och eleganta linjer, sin skönhet och enastående seglingsegenskaper. Dessa klassiska skönheter är fortfarande mycket eftertraktade på andrahandsmarknaden.

Efter kriget bestod de tidigare segelbåttyperna, som användes för nöjesturer och kappsegling, åtminstone i Skandinavien av eleganta designer som skärgårdskryssare, R-yachter, drakar och hajbåtar. Dessa båtar kunde dock inte erbjuda den komfort som alltmer började efterfrågas. Tävlingsreglerna, såsom RORC och IOR, gav ofta upphov till framgångsrika regelfuskare. Tyvärr konverterades dessa ofta för familjesegling – ibland med goda resultat men ofta var dessa båtar relativt långsamma och opraktiska med stora överhängande fockar och små storsegel. Samtidigt möjliggjordes massproduktion till lägre priser i och med den nya metoden att bygga båtar i GRP (glasfiberarmerat polyester).

Moderna båtar är vanligtvis, om man överdriver något, antingen rymliga familjebåtar eller regelrätta kappseglingsbåtar för “pojkarna”. Dagens trend är räta bogar, djupa kölar och skinande höga skrov som ger så mycket utrymme som möjligt för pengarna – den perfekta sommarstugan med andra ord.

Men var finns skönheten och känslan?

Michael Wolff, även känd som Skipper Mike: “Classic Swedish Yachts är min passion och en dröm som gått i uppfyllelse.”

Passion för klassisk design
med ett bultande hjärta för kappsegling

Olof Hildebrand, grundare av Classic Swedish Yachts AB, hade under många år haft en vision om att kombinera den senaste toppmoderna teknologin med skärgårdskryssarnas traditionellt vackra och släta linjer. Classic Swedish Yachts historia startade 1973 när Olof samlade en grupp kompetenta svenska seglare för att diskutera vilka egenskaper en modern familjebåt borde ha.

Gruppen kom fram till följande prioriteringar: skönhet, mycket goda seglingsegenskaper, enkel manövrering och säkerhet. Studien resulterade i designen av Swede 55. Knud H. Reimers gav yachten dess vackra slanka linjer i samarbete med professor Sven Olof Ridder, en välkänd expert på aero- och hydrodynamik. Professor Karl Axel Olsson, expert på lätta konstruktioner, har varit en nyckelrådgivare under vidareutvecklingen av våra yachter.

Målet har inte varit att skapa en kappseglingsbåt, men Swede 55 Temptress vann tävlingen Transpac Race från San Francisco till Hawaii, över 2 000 sjömil, och Swede 55 Counterpoint vann tävlingen Bermuda Race. Vid båda loppen var det stormigt väder och mycket kraftig sjögång. Därmed är sjöegenskaperna för dessa moderna och eleganta yachter väldokumenterade.

Nu har Michael Wolff, ägare av en Swede 75 sedan 20 år tillbaka, tagit över som ny ägare för Classic Swedish Yachts AB. Utvecklingen av Swede 68 är första steget mot att växa och slå sig in på prestigemarknaden.

Återigen, vår ambition är att tillverka segelbåtar som är enkla att segla och erbjuder bästa möjliga komfort. Detta utan att offra säkerhet, seglingsegenskaper, förnimmelsen av fart och glädjen av segla ett äkta “fullblod”.

Spänningen i segling ligger i att bemästra elementen. Om du kan göra detta med en klassisk skönhet som är snabbare och mer lättseglad än någon annan yacht, då är det en känsla som inte går att beskriva med ord.